První soukromá dálnice v Čechách?

26.05.2017

Ministerstvo dopravy pod vedením ministra Dana Ťoka, vypsalo výběrové řízení na poradenskou činnost v oboru PPP, což je zkratka pro partnerství veřejného sektoru a soukromého sektoru. Což znamená, že ministerstvo dalo najevo, že v budoucnu zvažuje výstavbu dálnice, právě v tomto režimu. Neznamená to nic jiného, než to, že soukromá firmy bude stavět dálnici pro Český stát takzvaně na hypotéku. Autodoprava tak zřejmě překoná další pomyslný milník a to soukromou dálnici. Dálnic je u nás ve srovnání třeba s Německem opravdu poskrovnu a cena výstavby u nás roste do závratných výšin. Každá další dálnice je vítána.

V Čechách se již podobné pokusy odehrávaly, ale nikdy nedospěly do zdárného finále. Ba spíše naopak. Takto plánované projekty skončily buď minimálně politickou blamáží, nebo finanční ztrátou za odškodnění pro vybraného realizátora, autodoprava tak na první takovýto krok stále čeká.

O prvním podobném projektu se uvažovalo již v devadesátých letech minulého století na jednom úseku při výstavbě dálnice D5. Z tohoto projektu sešlo již v jeho začátcích a zůstal tak v rovině úvah. Opět se o stavbě podpory pro logistiku u nás, začalo uvažovat až v roce 2002, kdy kormidlo moci držela vláda současného prezidenta Miloše Zemana. Ta krátce před svým koncem pověřila, podotkněme bez výběrového řízení, stavbu dálnice v projektu PPP izraelskému konsorciu. Následující vláda podivný tendr ihned zrušila, ovšem pod vysokou sankcí, kterou museli na svých bedrech nést všichni daňový poplatníci. Částka to nebyla nijak malá, jednalo se totiž o celých 650 milionů korun!

Ovšem i další vlády uvažovali o oživení takto stavěných opor autodopravy, našich dálnic. Vláda Mirka Topolánka a její ministr Aleš Řebíček byl dalším ministrem, který chtěl realizovat výstavbu pomocí soukromého sektoru. Ovšem po té vyšlo najevo, že se kolem developerské firmy točí podezřelí lidé a z celého projektu také sešlo. Však tam, kde se točí peníze, se vždy najde někdo, kdo chce sebrat drobečky. A nejen je. Další ministři a jejich další smělé plány, jak logistiku posunout o krok dál. Slanečka, Vít Bárta, ten dokonce uvažoval o více projektech, zde se opět vynořili lidé, kteří chtěli něco za něco.

Tentokrát je prý vše jinak. My v SENA logistics bychom tomu rádi věřili a podobným projektům tleskáme! Vše co dokáže pomoci v autodopravě a to nejen v kamionové dopravě je skvělé.

V současné době se hledá pouze poradenská firma, která by měla mít projekt na starosti, jen na toto je vypsáno 104 milionů korun. O zakázku se ucházejí čtyři firmy, z nichž jedna je z Čech. Výherní firma musí připravit všechny kroky k úspěšně zvládnuté realizaci projektu. To je vyřešit právní otázky, ekonomicko finanční problematiku, technické poradenství a další věci kolem, snad, budoucího projektu.

První soukromá dálnice by se měla začít stavět v roce 2019. Uvidíme, jak se zadaří!