Kamiony s omezeným autopilotem

10.05.2017
autopilot v kamionu
autopilot v kamionu

Jistě znáte situaci, kdy za sebou na dálnici jede kolona kamionů. V příštích letech by tyto nákladní kamiony mohli být bez řidiče. Možná se na pohled nic nezmění, ale autodoprava nám opět ukáže, jak jde pokrok dopředu. Nákladní doprava míří na další metu. Výrobci se snaží uvézt do ostrého provozu další posun v kamionové dopravě.

Samo řiditelné kolony kamionů, kdy první pojede vůz, který bude řízen řidičem a v těsném závěsu za ním další kamiony, které budou mít pouze kontrolního řidiče. První kamion bude takzvaný mateřský a ostatní se budou přizpůsobovat jeho jízdě.

Nyní už Asociace evropských výrobců automobilů ACEA jedná s Evropskou unií, aby do roku 2023 povolila provoz takovýchto kolon kamionů. Ten se skládá minimálně ze dvou kamionů, první je řízen a ostatní jedou za ním a řídí se senzory dle prvního.

Tato technologie není nic nového a na jejím vývoji se řadu let podílejí různí dopravci. Důvod je jasný, nákladní autodoprava by tak opět mohla být o něco efektivnější a možná i levnější. Nicméně, v kabině každého nákladního automobilu v koloně bude stále třeba řidiče, který bude kontrolovat chování vozu, tedy náklady na řidiče budou zatím zachovány. Šetřit by se ovšem mohlo na dalších aspektech, které tato autodoprava přinese. Kupříkladu velkým hráčem se zde může stát obyčejná fyzika. Kamiony, které pojedou v řadě za sebou, budou mít menší odpor vzduchu a tím samozřejmě i menší spotřebu.

Velkou roli hraje i bezpečnost na silnicích. Každému je známo, že největším bezpečnostním rizikem na silnicích je řidič, tímto opatřením se jeho chybovost eliminuje.

Nákladní doprava se zatím musí obejít bez celkového autonomního řízení. Stále bude třeba prvního kamionu, který celou kolonu povede a zbytek bude automaticky reagovat na chování mateřského, prvního vozu.

Vzhledem k tomu, jak jde rychle autodoprava dopředu, se tento typ dopravy začne testovat v příštím roce na německých dálnicích. Nevýhodou systému je to, že mezi sebou neumí komunikovat kamiony různých značek. Je třeba najít budoucím jednáním nějakou shodu na systémech, které spolu budou kooperovat. Očekává se, že tato technologie, by mohla natolik pokročit, že by řidiči v ostatních, tažených kamionech, mohli spát a věnovat se přikázanému odpočinku.

Tato technologie je prvním krokem k autonomnímu řízení, té se, dle odborníků na dopravu, ovšem ještě nedočkáme. Vše je možné spojit s technologií, o které jsme psali minule. O systému, kdy se kamionová doprava připojí na elektrické vedení, jsme psali již minule.