Kamionová doprava se dočká jednotného evropského mýta.
Jiná země, jiný systém a na palubní desce vícero palubních přijímačů k zpoplatnění mýta, a také komplikace při platbě, jelikož každý systém má jiné normy a jiné podmínky. Autodopravce to stojí spousty času a čas jsou peníze. To má stejné autodoprava jako každé jiné odvětví a možná v právě u autodopravy to platí dvakrát.
Od září by nás ovšem měla čekat změna v podobě hlubší integrace i na poli kamionové přepravy. Evropská unie požaduje po svých členech zavedení jednotného evropského mýta. Česká republika je, dle ministerstva dopravy, připravena v naplánovaném termínu tento úkol splnit a sjednotit svůj systém mýta, který využívá především nákladní autodoprava. Kamiony tak budou moci projet celou Evropskou unii s jedinou mýtnou jednotkou. Celý integrovaný systém nese název EETS, u nás již úspěšně otestovaný a od září připravený.
Jak se vyjádřil ministr dopravy Dan Ťok, práce na rozšíření českého mýta a jeho otevření evropské unii pokračuje dle plánů a již v září by mělo být vše připraveno. Vzájemně také probíhá jednání a přípravy s ostatními poskytovateli evropského mýtného systému o poskytování této služby na našem území. Autodopravcům by se tak měla zkrátit administrace s placením mýta.
V evropském integrovaném systému mýtného jsou již naši polští a rakouští sousedé. Náklady na zapojení do stejného systému nás vyjdou na 280 mil. korun. Nicméně autodoprava toto umí přinést do systému zpět.
V Čechách se vybírá mýtné od nákladní dopravy pomocí mikrovlnných mýtných bran a tento systém máme na našich silnicích již deset let. Narazíte na něj na 1400 kilometrech nejen dálnic, ale silnic prvních tříd. Za celou historii vybírání mýtného se podařilo vybrat přes 70 miliard a loňský rok se zařadil mezi rekordmany, kdy nákladní autodoprava vydělala na mýtném vysoko přes 9 miliard korun.
V dohledné době se také chystá představení tendru na další provoz mýta. Výherce by měl dostat kontrakt na dalších deset let provozu.