Autodoprava bez řidičů nově i v našich zákonech.
Autodoprava bez zásahu řidiče nabírá na obrátkách popularity všude ve světě. V některých zemích se tyto automobily vyskytují na silnicích. Vlády různých zemí přistupují k problematice různě, nyní začíná reagovat i naše ministerstvo dopravy, které chce tento styl autodopravy vnést i do naší legislativy.
V současné době operuje na této problematice skupina odborníků jak ze soukromého, tak i ze státního sektoru. Ve skupině naleznete odborníky napříč oblastmi, od právníků po psychology až zástupce firem, jež působí v samotné autodopravě. Materiál, který se tímto stylem dopravy zabývá by měl přijít do vlády koncem letošního roku. Samotná pracovní skupina je rozdělena na dalších pět podskupin. Matriál jež vzniká, se dotýká jak legislativních problémů, tak i otázek technických a zohledňuje i lidský faktor v celé dopravní problematice.
A nezůstává pouze u činů, které dobře vypadají na papíře. V březnu letošního roku se dokonce ministr dopravy Ťok setkal se svým slovenským protějškem a vedli spolu rozhovory o testování automobilů přímo v ostrém provozu. Dít by se tak mělo na dálnici D2, která spojuje Českou a Slovenskou republiku. Testování tohoto druhu autodopravy by měli mít na starosti jak automobilky, tek i mobilní operátoři. V rámci těchto testů se budou také zkoušet další trendy v autodopravě.
Testovat se bude také i městském provozu, tímto zkušebním městem by se mělo stát Ústí nad Labem, bude se také stavět speciální zkušební okruh. Vše se děje společně s automobilkami, které tímto projektem budou těžit nejvíce.
Pokud bude vše fungovat jak má, bude to největší skok v autodopravě v poslední době. Bude zajímavé sledovat, jak bude právní rámec řešit různé případné nehody těchto automobilů.
Veliký krok k autonomní autodopravě již učinila Kalifornie. Tento stát známí tím, že se na jeho území nachází asi největší koncentrace technologických firem je jedním ze států, který legislativně umožňuje autonomní dopravu. V tuto chvíli toho využívají velké společnosti, které na tento druh autodopravy sází, jsou to společnosti zvučných jmen, Google, Facebook, nebo společnost Ford.
Kalifornie nyní ovšem učinila další zásadní krok v budoucnosti dopravy, umožnila vjet na silnice autům, které nejenže nemají pedály, volant, ale hlavně nemají lidskou posádku. V současné době je praxe taková, že jakýkoliv vůz musí mít posádku, která je schopna zasáhnout, pokud by hrozila jakékoliv neštěstí. Jedná se zatím o návrh možnosti tohoto opatření, pokud vše dobře půjde, bude možné zastihnout automobily bez posádky již koncem tohoto roku. Očekává se, že koncem roku příštího by bylo možné již tyto automobily nabídnout prvním zájemcům a to by byl již krok v době dnešní autodopravě nevídaný.
Prosazení takovéhoto legislativního kroku ovšem nebylo nic snadného, jeho projednávání trvalo dlouhé dva roky, než bylo možné ho postoupit ke schválení. Takto dlouhý čas vedl podle autorů k dokonalé přípravě zákona, který by v praxi měl bezproblémově fungovat.
Nic však není tak růžové, jak vypadá na první pohled. I zde se ozývají kritické hlasy, které tvrdí, že opatření nechrání občany a širokou veřejnost, ale hraje do karet velkým společnostem a automobilkám.
Všechny automobily, které bude moci potkat na silnicích, budou ovšem bedlivě sledovány a na dálku propojeny s centrem a v případě jakéhokoliv problému budou odstaveny. Vozy společnosti Google Waymo, která se zabývá budoucností v autodopravě se chlubí, že jejich automobily ujely již více jak 700 tisíc kilometrů. Posádka prý musela zasahovat pouze jedenáctkrát.
Vypadá to, že autodoprava má před sebou opravdu veliký skok do své budoucnosti.
Nové automobily bez aktivního řízení posádkou potřebují ovšem podrobnější mapy, než ty, které jsou v současné době k dispozici. V tuto chvíli tedy vznikají podrobné mapy. V mapách bude zaneseno mnohem více informací, než je dnes běžné. Různé automobily budou mít různé stupně autonomie, právě pro ty auta, která mají ten nejvyšší stupeň je nutné poskytnout co nejvíce informací.
Vozidlo si musí umět poradit ve všech možných situací a na automobil bude na cestě kladeno velice nepříjemností od různých zácp, zúžení cest a spousta dalších nepředvídatelných skutečností.
Autodoprava nám ještě asi ukáže svou budoucnost!